Gripr er verktøyet som hjelper bedriftseiere med å få full kontroll på hverdagen – fra økonomi og tidsbruk til ansatte og trivsel.
For gründeren Kim-Andrè Heggenes-Ulleland startet det hele med en lidenskap for å finne smartere løsninger. Etter mange år med innsikt i hvordan bedrifter fungerer – og hvilke utfordringer de står overfor – så han en mulighet: Å skape en digital løsning som gjør det enklere å drive en lønnsom og effektiv bedrift. Med Gripr får du verktøyet som forenkler driften, øker lønnsomheten og gjør arbeidsdagen bedre for både ledere og ansatte.
Starten på gründerreisen
Hvordan startet det hele? Kim-Andrè Heggenes-Ulleland har alltid hatt en gründer i seg, men det var da han ble far til sin datter at han for alvor bestemte seg for å skape noe som kunne videreføres. Etter flere år i bygge- og anleggsbransjen fikk han se arbeidsflyten på nært hold, og det var her ideen om Gripr begynte å vokse. Som konsulent for flere byggeselskaper oppdaget han ineffektiviteter i hverdagen, spesielt knyttet til tid og økonomi, og dette trigget et ønske om å lage noe som kunne hjelpe bedrifter til å bli bedre på drift og lønnsomhet.
“Jeg visste at jeg ville skape noe eget, men det tok flere år før jeg startet Gripr. Det var gjennom jobben som konsulent at jeg så hvordan digitalisering kunne forbedre arbeidsflyten i bedrifter, og det var der ideen virkelig tok form,” sier Heggenes-Ulleland.
Utfordringer i oppstarten
Veien fra idé til virkelighet var ikke uten utfordringer. “Jeg startet tidlig uten mye erfaring innen teknologiutvikling og med minimalt med kapital,” forteller Kim-Andrè. “Det er en stor risiko å satse uten nødvendige ressurser, men jeg har alltid sett på utfordringer som muligheter til å finne løsninger.”
En av de største hindrene var å få tak i kapital for å utvikle programvaren. Det krevde tid, nettverk og en sterk tro på produktet. Til tross for disse utfordringene fortsatte han å jobbe målrettet, og sakte men sikkert begynte Gripr å ta form som et verktøy som kunne gjøre en reell forskjell for bedrifter.
Milepæler og vekst
Gripr har hatt mange milepæler på veien mot suksess. “En av de første store milepælene var da vi lanserte vår første pilotversjon og fikk de første kundene om bord. Det var en stor følelse,” sier Heggenes-Ulleland. Etter tre år hadde Gripr passert 100 kunder, og nå, i 2024, nærmer selskapet seg 1000 bedrifter som bruker verktøyet, med over 3000 aktive brukere.
En annen viktig milepæl var å få med sterke partnere som Aider, ECIT, Boligmappa og Dr. Dropin, som har bidratt til både kundevekst og kapital. “Vi har gjennomført flere emisjoner siden starten og har samlet inn rundt 14 millioner kroner,” forklarer Heggenes-Ulleland. Gripr har vokst til å bli et team på seks ansatte, som alle er dedikert til å videreutvikle produktet og møte markedets behov.
Støtte fra Gründeriet
Gründeriet har vært en viktig ressurs på Griprs reise. “Det beste med Gründeriet er nettverket. Det finnes så mange dyktige mennesker her som er villige til å dele sin kompetanse,” sier Kim-Andrè. “I tillegg har arrangementene, faglig påfyll og skreddersydde programmer vært veldig verdifulle for oss.”
Gjennom årene som medlem har Heggenes-Ulleland opplevd at det er summen av alt Gründeriet tilbyr som har hatt størst innvirkning på selskapets vekst. “Totalpakken av det Gründeriet gir – fra nettverk til faglige ressurser – har hjulpet oss enormt,” understreker han.
Fremtidsambisjoner
Fremtiden ser lys ut for Gripr. Ambisjonene er klare: å utvikle det beste verktøyet for bedrifter som vil forbedre lønnsomheten og ansattes trivsel gjennom digitalisering. “Vi ønsker også å skape et økosystem der våre kunder har tilgang til alle nødvendige tjenester for å lykkes med sine bedrifter,” sier Heggenes-Ulleland.
Råd til andre gründere
Kim-Andrè har ett klart råd til andre gründere: “Aldri gi opp. Uansett hvor store utfordringene er, finnes det alltid en løsning”.
Skrevet av Benedicte Eian Iversen.