Vestfold Inkubatorprogram

Et intensivt entreprenørskapsprogram som gir deg verktøyene du trenger for å skape en solid og kommersiell forretningsmodell. 

Vestfold Inkubatorprogram Våren 2025

Om Inkubatorprogram Vestfold

Inkubatorprogram Vestfold skal bidra til at entreprenører lykkes med å utvikle sine prosjekter og nå sine mål.

Bør du Søke?

Ja, du bør søke hvis du: – har en forretningsidé eller et prosjekt og drømmer om å leve av dette – er motivert for å jobbe hardt over tid for å utvikle prosjektet ditt – vil lære om entreprenørskap og få et nettverk som kan hjelpe deg – ønsker å starte din egen bedrift og vil lærte om dette

Hva oppnår du i løpet av programmet?

– Utvikle prosjektet ditt steg for steg basert på S-E-A-M – Et nettverk av entreprenører som hjelper deg videre – Du får jobbe systematisk med å utvikle ditt prosjekt – Presentere arbeidet og prosjektet ditt til de andre deltakerne – Råd, innspill, kritikk og inspirasjon fra deltakerne og rådgiverne Etter programmet vil du ha en tydelig plan for å videreutvikle prosjektet!

 
Hvordan gjennomføres programmet?

Programmet starter med en digital introduksjonssamling hvor du får en innføring i metoder og verktøy. Samling nummer to vil være en fysisk samling på 3 timer hvor du blir kjent med alle deltakerne og vi går gjennom formålet med prosjektet ditt. Deretter har vi totalt 8 samlinger som foregår to ganger per uke, hvorav fem av dem er digitale på 90 minutter og to av samlingene er fysiske på 3 timer, før vi avslutter med en ny 3 timers fysisk samling hvor du får presentere for med-entreprenører. I denne samlingen vil det også gjennomføres en samskaping-sesjon der du får dele hvordan du har opplevd programmet og gi oss råd for de kommende gruppene. Mellom samlingene kreves det at du arbeider aktivt med å utvikle prosjektet ditt.

Programmet har følgende samlinger:

#01 Introduksjon: Bli kjent med deltakerne, metoden og verktøyet.

#02 Formål og presentasjoner: Hva påvirker din motivasjon? presenter deg og prosjektet ditt.

#03 Ressurser: Hvordan kan ressursene dine bidra til konkurransekraft?

#04 Forretningsidé: Hvilket behov skal du dekke, og for hvem?

#05 Forretningsmodell 1: Hva består løsningen din av, verdiløfte og samarbeidspartnere.

#06 Forretningsmodell 2: Hvordan skal du selge, og ta betalt.

#07 Design tenkning og løsningsintervju: dekker du behovet?

#08 Mål og Oppgaver: Hvilke målsettinger skal du oppnå og hva må du gjøre for å nå målsettingene?

#09 Prognose og administrasjon: resultat, likviditet, finansiering og formelle krav.

#10 Presentasjoner av alle prosjektene og samskaping/evaluering.

Link til påmeldingen: https://vt.entreprenerdy.com/programs/inkubatorprogramvestfold
Søknadsfrist: 04.03.2025

Dette er et samarbeid med virkemiddelapparatet i Vestfold, du kan lese mer om våre samarbeidspartnere ved å klikke på navnene:
Gründeriet – Gründerhuset Hi5 – Kobben – ColabSTART i Vestfold

Dette er finansiert av Kobben og START er ansvarlig for å administrere programmet.


Bli kjent med de ulike modulene i inkubatorprogrammet

Inkubatorprogrammet fører deg gjennom 12 nøye utformede moduler, designet som en steg-for-steg metode for å utvikle bedriften din. Hver modul sikrer at du bygger en solid grunnmur for din bedrift. Bli kjent med modulene her:

Innledning

I denne sesjonen presenteres innholdet i programmet. Entreprenørene gjøres kjent med S-E-A-M og med EMS’en – og de presenterer seg selv og prosjektet sitt for de andre deltagerne. I tillegg opprettes kontakten i gruppens samhandlingsrom. Dette er viktig for å skape den positive gruppedynamikken som er nødvendig for å få fullt utbytte av programmet.

Formål

Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om kjerneverdier, motivasjon og visjon. Deretter får en til to av entreprenørene presentere formålene sine – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Bærekraft

Etter den innledende presentasjons- og diskusjonsrunden, gjennomgås definisjoner av bærekraft og entreprenørskap, paradokset rundt bærekraftig entreprenørskap diskuteres før fokus vendes mot FN’s bærekraftsmål. Først diskuteres historikken og så tredelingen av bærekraftsmålene i miljø, samfunns og økonomimål med tilhørende delmål. Til slutt diskuteres muligheter for å bruke bærekraftsmålene til å skape konkurransemessige fortrinn for entreprenører og eksempler på slike modeller. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Ressurser

Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om personell, fysiske, salgbare og finansielle ressurser. Deretter får to av entreprenørene presentere sine ressurser – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Forretningsidé og problemintervju

Forretningsidé og problemintervju bygger på trinn tre i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om kjernekompetanse, nøkkelbidrag, nøkkelmarked og problemintervju. Deretter får to av entreprenørene presentere sine utkast til forretningsidé – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Som en del av dette presenteres og diskuteres resultatene fra de første problemintervjuene. Til sist tas eventuelle spørsmål opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Forretningsmodell I – samskapere, verdiløfte og løsningens egenskaper

Forretningsmodellen bygger på trinn fire i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om samskapere, unikt verdiløfte og løsningsegenskaper. Deretter får 1-2 av entreprenørene presentere sine utkast til forretningsmodell – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. I enkelte tilfeller presenteres og diskuteres løsningsintervjuer, men som regel utelates dette eller det behandles i en egen tilvalgssesjon. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Forretningsmodell II – partnere/økosystem, markedsføring & salg og prismodell

Forretningsmodellen bygger på trinn fire i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om økosystem, markedsførings- og salgsmodell samt om prismodellen. Deretter får 1-2 av entreprenørene presentere sine utkast til forretningsmodell – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. I enkelte tilfeller presenteres og diskuteres løsningsintervjuer, men som regel utelates dette eller det behandles i en egen tilvalgssesjon. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Designtenkning, minste mulige løsning og løsningsintervju

Denne sesjonen er utviklet i felleskap med TrollLABS ved NTNU og setter søkelys på hvordan entreprenørene skal utvikle sin tjeneste eller produkt fra problemforståelse gjennom et sett av prototyper og til en salgbar løsning. Etter den innledende presentasjons og diskusjonsrunden der entreprenørene gjennomgår det de har lært om designtenkning og løsningsintervjuer, gjennomgås de fem hovedstegene i designtenkning, grunnprinsippene i Lean Startup, eksempler på gode MML´er og prinsippene for løsningsintervjuer. Deretter repeteres resultatene fra problemintervjuene, og resultatene for løsningsintervjuene presenteres for to av entreprenørene – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Målsettinger

Målsettinger bygger på trinn fem i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om kompetanse, produkt, markeds, bærekrafts og finansmål. Deretter får to av entreprenørene presentere målsettingene sine – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før forventede forberedelser til neste gang presenteres.

Oppgaver

Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om oppgavegjennomføring. Deretter får en til to av entreprenørene presentere oppgavene som de har beskrevet for at de skal nå målene sine – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Prognose

Prognosen bygger på trinn syv i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om inntekter og varekost, gjentagende kostnader, oppgavekostnader, finansiering og om de grunnleggende lover og regler. Deretter får en til to av entreprenørene presentere resultat- og likviditetsprognosen for prosjektet sitt – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før forventede forberedelser til neste gang presenteres.

Avslutning/presentasjon og nettverk

Til den siste sesjonen skal entreprenørene ha forberedt en fullstendig presentasjon av veikartet (eller forretningsplanen) for prosjektet sitt.

Individuell oppfølging

Programmets rådgivere vil håndtere individuell oppfølging underveis i perioden på 6 uker hvor programmet gjennomføres. Det er svært verdifullt for entreprenørene med slik oppfølging knyttet til blant annet forretningsidé.

Hvem passer programmet for?

Programmet passer for deg som har en bedrift (eller en idé) du vil videreutvikle.

I løpet av programmet utvikler du din egen entreprenørskaps- og forretningsutviklingskompetanse og du får råd og veiledning.

Vår inkubator er lagt opp sånn at du kan arbeide fra hjemmekontor på åtte av samlingene og likevel få samhandle med andre i samme situasjon. De fysiske samlingene foregår på gründerhusene rundt i Vestfold.

Praktisk informasjon

Vårt inkubatorprogram er skapt av forskere ved NTNU og baserer seg på S-E-A-M-entreprenørskapsmetoden for å sikre et solid faglig fundament. Programmet gjennomføres av Entreprenerdy, som garanterer høy faglig kvalitet og fasiliteres av gründermiljøet i Vestfold.

Deltakende gründere vil motta en bok om «Entreprenørskap» av Yngve Dahle, tilgang til Entreprenerdys verktøy for å utvikle robuste forretningsmodeller, samt videokurs, forelesninger og personlige rådgivningssamtaler.

  • Kurset består av både fysiske og digitale samlinger
  • Varighet 6 uker (2 samlinger i uka), med oppstart 24.september
  • Det vil også være 1:1 oppfølging inntil 3 ganger a’ 30 minutter under programmet.
  • Du får oppfølging fra det gründermiljø du har tilknytning til. Dersom du ikke er i et gründermiljø vil du få oppfølging av en START veileder i din kommune.

 

Dette tilbudet er gratis for alle gründere i Vestfold. Du må delta på minimum 80% av kurset; hvis ikke vil du motta et gebyr på 1000 kr.

Søknadsfrist tirsdag 10 September.

Søknaden er bindende.

Du vil få beskjed om du har fått plass i uke 37 (hold av dagene som ligger på søknadsiden).

Dette er et samarbeid med virkemiddelapparatet i Vestfold, du kan lese mer om våre samarbeidspartnere ved å klikke på navnene:
Gründerhuset Hi5 – Kobben – Colab – Gründernettverket 

Finansiert av Kobben.