Inkubatorprogram

Et intensivt program for deg som vil bygge en solid forretningsmodell

Vestfold Inkubatorprogram!

Har du lyst til å få fart på din opptstartsbedrift – bli med på Vestfold Inkubatorprogram! 

 

Vårt intensivkurs i entreprenørskap gir deg verktøyene du trenger for å forme en solid og kommersiell forretningsmodell.

Møt likesinnede gründere og lær av erfarne rådgivere i et engasjerende og støttende miljø. Kurset vil gi deg innsikt i en rekke relevante temaer og introdusere deg til viktige prinsipper innenfor entreprenørskap.

Entrepreneurdy er leverandør av den digitale plattformen som brukes under kurset, dette programmet vil gi deg som gründer en større mulighet for å lykkes og ta de riktige valgene på veien til å starte din egen bedrift.

Vil du vite mer om hvordan moderne entreprenørskapsmetoder kan bidra til å utvikle din visjon, din kjernekompetanse og dine konkurransefortrinn -samt kartlegge markedet og utvikle kundene dine?

Da er vårt inkubatorprogram noe for deg!

Litt praktisk info:

  • Kurset består av både fysiske og digitale samlinger
  • Varighet 6 uker, med oppstart 18. september 
  • Kursdager: 18,23,25 og 30 september, 1,7,14,16,21 og 28 oktober
  • Det vil også være 1:1 oppfølging inntil 3 ganger a’ 30 minutter under programmet. 
  • Du får oppfølging fra det gründermiljø du har tilknytning til. Dersom du ikke er i et gründermiljø vil du få oppfølging av en START veileder i din kommune.
  • Det er gratis (du må delta på 80%, hvis ikke blir du fakturert gebyr på 1000 kr)

Målgruppe: Tidligfase, men må ha registrert ENK eller AS for å kunne delta. 

SØKNADSFRIST TORSDAG 4. SEPTEMBER! 
(de ideene som har vekstpotensial vil bli prioritert i utvelgelsesprosessen) LINK TIL SØKNADSKJEMA

Søknaden er bindende. 
Du vil få beskjed om du har fått plass i uke 37 (hold av kursdatoer)

Dette er et samarbeid med virkemiddelapparatet i Vestfold, du kan lese mer om våre samarbeidspartnere ved å klikke på navnene: Gründeriet – Gründerhuset Hi5 – Kobben – Colab – Gründernettverket 

Innledning

I denne sesjonen presenteres innholdet i programmet. Entreprenørene gjøres kjent med S-E-A-M og med EMS’en – og de presenterer seg selv og prosjektet sitt for de andre deltagerne. I tillegg opprettes kontakten i gruppens samhandlingsrom. Dette er viktig for å skape den positive gruppedynamikken som er nødvendig for å få fullt utbytte av programmet.

Formål

Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om kjerneverdier, motivasjon og visjon. Deretter får en til to av entreprenørene presentere formålene sine – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Bærekraft

Etter den innledende presentasjons- og diskusjonsrunden, gjennomgås definisjoner av bærekraft og entreprenørskap, paradokset rundt bærekraftig entreprenørskap diskuteres før fokus vendes mot FN’s bærekraftsmål. Først diskuteres historikken og så tredelingen av bærekraftsmålene i miljø, samfunns og økonomimål med tilhørende delmål. Til slutt diskuteres muligheter for å bruke bærekraftsmålene til å skape konkurransemessige fortrinn for entreprenører og eksempler på slike modeller. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Ressurser

Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om personell, fysiske, salgbare og finansielle ressurser. Deretter får to av entreprenørene presentere sine ressurser – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Forretningsidé og problemintervju

Forretningsidé og problemintervju bygger på trinn tre i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om kjernekompetanse, nøkkelbidrag, nøkkelmarked og problemintervju. Deretter får to av entreprenørene presentere sine utkast til forretningsidé – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Som en del av dette presenteres og diskuteres resultatene fra de første problemintervjuene. Til sist tas eventuelle spørsmål opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Forretningsmodell I – samskapere, verdiløfte og løsningens egenskaper

Forretningsmodellen bygger på trinn fire i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om samskapere, unikt verdiløfte og løsningsegenskaper. Deretter får 1-2 av entreprenørene presentere sine utkast til forretningsmodell – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. I enkelte tilfeller presenteres og diskuteres løsningsintervjuer, men som regel utelates dette eller det behandles i en egen tilvalgssesjon. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Forretningsmodell II – partnere/økosystem, markedsføring & salg og prismodell

Forretningsmodellen bygger på trinn fire i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om økosystem, markedsførings- og salgsmodell samt om prismodellen. Deretter får 1-2 av entreprenørene presentere sine utkast til forretningsmodell – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. I enkelte tilfeller presenteres og diskuteres løsningsintervjuer, men som regel utelates dette eller det behandles i en egen tilvalgssesjon. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Designtenkning, minste mulige løsning og løsningsintervju

Denne sesjonen er utviklet i felleskap med TrollLABS ved NTNU og setter søkelys på hvordan entreprenørene skal utvikle sin tjeneste eller produkt fra problemforståelse gjennom et sett av prototyper og til en salgbar løsning. Etter den innledende presentasjons og diskusjonsrunden der entreprenørene gjennomgår det de har lært om designtenkning og løsningsintervjuer, gjennomgås de fem hovedstegene i designtenkning, grunnprinsippene i Lean Startup, eksempler på gode MML´er og prinsippene for løsningsintervjuer. Deretter repeteres resultatene fra problemintervjuene, og resultatene for løsningsintervjuene presenteres for to av entreprenørene – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Målsettinger

Målsettinger bygger på trinn fem i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om kompetanse, produkt, markeds, bærekrafts og finansmål. Deretter får to av entreprenørene presentere målsettingene sine – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før forventede forberedelser til neste gang presenteres.

Oppgaver

Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om oppgavegjennomføring. Deretter får en til to av entreprenørene presentere oppgavene som de har beskrevet for at de skal nå målene sine – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Prognose

Prognosen bygger på trinn syv i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om inntekter og varekost, gjentagende kostnader, oppgavekostnader, finansiering og om de grunnleggende lover og regler. Deretter får en til to av entreprenørene presentere resultat- og likviditetsprognosen for prosjektet sitt – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før forventede forberedelser til neste gang presenteres.

Avslutning/presentasjon og nettverk

Til den siste sesjonen skal entreprenørene ha forberedt en fullstendig presentasjon av veikartet (eller forretningsplanen) for prosjektet sitt.