Inkubatorprogram

Et intensivt program for deg som vil bygge en solid forretningsmodell

Inkubatorprogrammet i Vestfold er for deg som ønsker å videreutvikle din bedrift og skape en mer solid forretningsmodell!


Vil du vite mer om hvordan moderne entreprenørskapsmetoder kan bidra til å utvikle din visjon, din kjernekompetanse og dine konkurransefortrinn -samt kartlegge markedet og utvikle kundene dine?  Da er vår inkubator noe for deg!

Entreprenørskap handler om å utnytte muligheter til å skape varer og tjenester.  Lær mer om hvordan effektueringforretningsmodellering og design thinking baserte metoder kan bidra til at du får utviklet din markedskommunikasjon, din salgsmodell og prisstrategi.


Entreprenører er en viktig kilde til innovasjon og til å skape fremtidig bærekraftig økonomisk vekst i samfunnet. For å bidra til at flere bedrifter lykkes, tilfører vi dem kunnskapen som trengs innenfor entreprenørskapsfaget.


I løpet av programmet utarbeider du din egen forretningsplan og blir introdusert til:

  • en praktisk og steg-for-steg basert metode for å utvikle ditt firma
  • en digital arbeidsplattform der du kan arbeide med din forretningsmodell og forretningsplan
  • en rådgiver/mentor som hjelper deg å utvikle planen og bedriften din 


Vårt inkubatorprogram er utviklet av forskere fra NTNU og bruker S-E-A-M – entreprenørskapsmetode, som faglig grunnlag.
 

Vestfold Inkubatorprogram starter opp 18. september 2025, søknadsskjema finner du HER 

Hvem passer programmet for?

Programmet passer for deg som har en bedrift eller en idé du vil videreutvikle (Må ha registrert ENK eller AS). I løpet av programmet utvikler du din egen entreprenørskaps- og forretningsutviklingskompetanse og du får råd og veiledning. Vår inkubator er lagt opp sånn at du kan arbeide fra hjemmekontor på åtte av samlingene og likevel få samhandle med andre i samme situasjon.
 

Programmet ledes av forretningsutviklere fra Kobben. som er en SIVA inkubator. Under inkubatorprogrammet vil du arbeide med en digotal platformen som leveres av Entreprenerdy, det garanteres høy faglig kvalitet og programmet fasiliteres av gründermiljøet i Vestfold.


Deltakende gründere vil motta en bok om «Entreprenørskap» av Yngve Dahle, samt tilgang Entreprenerdys verktøy for å utvikle robuste forretningsmodeller, samt videokurs, forelesninger og personlige rådgivningssamtaler.

 

Praktisk informasjon rundt inkubatorprogrammet


Litt praktisk info:
  • Kurset består av både fysiske og digitale samlinger
  • Varighet 6 uker, med oppstart 18. september 
  • Kursdager: 18,23,25 og 30 september, 1,7,14,16,21 og 28 oktober
  • Det vil også være 1:1 oppfølging inntil 3 ganger a’ 30 minutter under programmet. 
  • Du får oppfølging fra det gründermiljø du har tilknytning til. Dersom du ikke er i et gründermiljø vil du få oppfølging av en START veileder i din kommune.
  • Det er gratis (du må delta på 80%, hvis ikke blir du fakturert gebyr på 1000 kr)

Søknaden er bindende. 
Du vil få beskjed om du har fått plass i uke 37 (hold av kursdatoer). 
De ideene som har vekstambisjoner blir prioritert i søknadsprosessen. 


Det er Sivainkubator Kobben som finansierer programmet og gjennomfører samlingene, START er ansvarlig for administrasjon. Dette er også et samarbeid med det øvrige virkemiddelapparatet i Vestfold, som bidrar inn med innspill og kandidater.

Du kan lese mer om våre samarbeidspartnere ved å klikke på navnene: Gründeriet – Gründerhuset Hi5 – Kobben – Colab – Gründernettverket 

Innledning

I denne sesjonen presenteres innholdet i programmet. Entreprenørene gjøres kjent med S-E-A-M og med EMS’en – og de presenterer seg selv og prosjektet sitt for de andre deltagerne. I tillegg opprettes kontakten i gruppens samhandlingsrom. Dette er viktig for å skape den positive gruppedynamikken som er nødvendig for å få fullt utbytte av programmet.

Formål

Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om kjerneverdier, motivasjon og visjon. Deretter får en til to av entreprenørene presentere formålene sine – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Bærekraft

Etter den innledende presentasjons- og diskusjonsrunden, gjennomgås definisjoner av bærekraft og entreprenørskap, paradokset rundt bærekraftig entreprenørskap diskuteres før fokus vendes mot FN’s bærekraftsmål. Først diskuteres historikken og så tredelingen av bærekraftsmålene i miljø, samfunns og økonomimål med tilhørende delmål. Til slutt diskuteres muligheter for å bruke bærekraftsmålene til å skape konkurransemessige fortrinn for entreprenører og eksempler på slike modeller. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Ressurser

Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om personell, fysiske, salgbare og finansielle ressurser. Deretter får to av entreprenørene presentere sine ressurser – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Forretningsidé og problemintervju

Forretningsidé og problemintervju bygger på trinn tre i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om kjernekompetanse, nøkkelbidrag, nøkkelmarked og problemintervju. Deretter får to av entreprenørene presentere sine utkast til forretningsidé – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Som en del av dette presenteres og diskuteres resultatene fra de første problemintervjuene. Til sist tas eventuelle spørsmål opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Forretningsmodell I – samskapere, verdiløfte og løsningens egenskaper

Forretningsmodellen bygger på trinn fire i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om samskapere, unikt verdiløfte og løsningsegenskaper. Deretter får 1-2 av entreprenørene presentere sine utkast til forretningsmodell – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. I enkelte tilfeller presenteres og diskuteres løsningsintervjuer, men som regel utelates dette eller det behandles i en egen tilvalgssesjon. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Forretningsmodell II – partnere/økosystem, markedsføring & salg og prismodell

Forretningsmodellen bygger på trinn fire i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om økosystem, markedsførings- og salgsmodell samt om prismodellen. Deretter får 1-2 av entreprenørene presentere sine utkast til forretningsmodell – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. I enkelte tilfeller presenteres og diskuteres løsningsintervjuer, men som regel utelates dette eller det behandles i en egen tilvalgssesjon. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Designtenkning, minste mulige løsning og løsningsintervju

Denne sesjonen er utviklet i felleskap med TrollLABS ved NTNU og setter søkelys på hvordan entreprenørene skal utvikle sin tjeneste eller produkt fra problemforståelse gjennom et sett av prototyper og til en salgbar løsning. Etter den innledende presentasjons og diskusjonsrunden der entreprenørene gjennomgår det de har lært om designtenkning og løsningsintervjuer, gjennomgås de fem hovedstegene i designtenkning, grunnprinsippene i Lean Startup, eksempler på gode MML´er og prinsippene for løsningsintervjuer. Deretter repeteres resultatene fra problemintervjuene, og resultatene for løsningsintervjuene presenteres for to av entreprenørene – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Målsettinger

Målsettinger bygger på trinn fem i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om kompetanse, produkt, markeds, bærekrafts og finansmål. Deretter får to av entreprenørene presentere målsettingene sine – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før forventede forberedelser til neste gang presenteres.

Oppgaver

Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om oppgavegjennomføring. Deretter får en til to av entreprenørene presentere oppgavene som de har beskrevet for at de skal nå målene sine – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål opp før de nødvendige forberedelsene til neste gang beskrives.

Prognose

Prognosen bygger på trinn syv i S-E-A-M. Etter den innledende presentasjonsrunden fra alle entreprenørene gjennomgår og diskuterer vi det som entreprenørene har lært om inntekter og varekost, gjentagende kostnader, oppgavekostnader, finansiering og om de grunnleggende lover og regler. Deretter får en til to av entreprenørene presentere resultat- og likviditetsprognosen for prosjektet sitt – med innspill og kritikk fra resten av kohorten. Til sist tas eventuelle spørsmål og uklarheter opp før forventede forberedelser til neste gang presenteres.

Avslutning/presentasjon og nettverk

Til den siste sesjonen skal entreprenørene ha forberedt en fullstendig presentasjon av veikartet (eller forretningsplanen) for prosjektet sitt.